[NUUG logo]
Førstesiden
Nyheter [rss]
Bli medlem
Kontakt
Informasjon
Kalender
Dokumenter
Styredokumenter
Mailinglister
Wiki
Kart
NUUG i media
Planet NUUG
Mapit
FiksGataMi
Mimes brønn

Sist endret 2021.03.21 19:56
webmaster@nuug.no

⇐ Nyheter fra NUUG

2014-12-30 - Pressemelding: FiksGataMi i oppdatert og mobilvennlig klesdrakt

Pressemelding og nyttårsgave fra foreningen NUUG 2014-12-30

FiksGataMi i oppdatert og mobilvennlig klesdrakt

Medlemsforeningen NUUG, som sammen med britiske mySociety står bak det dugnadsdrevne nettstedet FiksGataMi er veldig glad for å kunne annonsere en oppusset versjon av tjenesten. Den nye tjenesten har nytt utseende som er mer tilpasset en mobil hverdag. Den nye versjonen gir nye muligheter for mottakerne av rapporter og inneholder en rekke små og store feilfikser.

Nettstedet FiksGataMi lar innbyggerne rapportere problemer med offentlig infrastruktur i sitt lokalmiljø. Tjenesten ble lansert i mars 2011, og dekker alle landets kommuner og brukerne av nettstedet kan rapportere og diskutere problemer de har funnet i sitt nærområde. Ved å besøke www.fiksgatami.no eller bruke en Android-app nedlastbar fra forsiden på tjenesten kan hvem som helst melde problemer uten å tenke på hvilken offentlig etat som skal ha beskjed. FiksGataMi sender e-post til lokale myndigheter basert på den geografiske plasseringen av problemet. Nesten fire år etter lansering har 67 av kommunene omfavnet tjenesten og anbefaler innbyggerne å bruke den til å rapportere om feil og problemer. Innbyggerne i de øvrige kommunene er naturligvis også hjertelig velkomne til å sende inn problemrapporter via tjenesten.

«Vi i foreningen NUUG er veldig glade for den gode mottakelsen FiksGataMi-tjenesten har fått, og spesielt fornøyd med de gode tilbakemeldinger vi har fått fra mange av innbyggerne som bruker tjenesten», sier Petter Reinholdtsen som er styremedlem i foreningen.

Et av fundamentene for FiksGataMi-tjenesten er at det offentlige er underlagt forvaltningsloven og må følge god forvaltningsskikk, hvilket for FiksGataMi betyr at de må ta imot henvendelser fra innbyggerne og svare på dem innen 30 dager eller sende den videre og orientere innbyggeren om dette hvis de mener henvendelsen er feilsendt. Dette ser ut til å fungere ganske bra, og av de over 25 000 innrapporterte problemene fra over 14 000 brukere er omtrent 40 prosent så langt løst. Det er rapportert flest problemer med hull i veien der 44% er fikset og gatelys der 46% er fikset. Størst suksess har innrapporterte problemer med gatefeing hatt, der 52% er fikset.

NUUG ble stiftet i 1984 og er en ikke-kommersiell forening for profesjonelle databrukere, programvareutviklere og driftspersonell. Foreningen har fokus på åpne standardar, fri programvare og UNIX-liknende operativsystemer.

Tjenesten FiksGataMi ble utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter, men de siste årene har den vært drevet uten støtte fra andre enn foreningen NUUG.

Kontaktpersoner

Petter Reinholdtsen, styremedlem i NUUG. Han kan kontaktes via fiksgatami (at) rt.nuug.no.

Tagger: fiksgatami, nuug, pressemelding.