Subject: Forslag til ny åndsverklov er ikke bra for små bedrifter

From: Petter Reinholdtsen <[email-masked]>
Date: Fri, 22 Apr 2005 11:49:43 +0200

[Her er elektronisk utgave av brevet som Conrad Newton overleverte
personlig i går.  Det er kommet endel flere underskrifter siden da.
Dokumentet legges ved både som tekst og PDF, med signaturene i
PDF-utgaven og på web.]

Det er blitt rettet stor oppmerksomhet mot følgene den foreslåtte
åndverkloven har for den enkelte forbruker.  Det blir - helt riktig -
antatt at loven innebærer en begrensning av forbrukerens valgfrihet,
og det på en måte som tidligere ikke har forekommet.

Loven har et annet aspekt som er blitt mer eller mindre oversett, et
aspekt som er ekstremt ødeleggende for mange av oss som arbeider med
teknologi.

Fordi loven gir "tekniske beskyttelsessystemer" som har til formål å
regulere markedsadgang det samme vern som tekniske
beskyttelsessystemer som skal beskytte åndsverk mot ulovlig
eksemplarframstilling, blir det svært vanskelig, for ikke å si umulig,
for de små aktørene på teknologimarkedet å utvikle teknologi som
virker sammen med den teknologien som tilhører de største
markedsaktørene.

Gjennom "kopisperren" kan de små markedsaktørene bli fullstendig
stengt ute - antakeligvis vil de bli det, i den grad de produserer
konkurrerende teknologi.  Dette vil i forlengningen underminere
situasjonen også for de større norske programvareprodusentene, den
foreslåtte loven motvirker dermed utviklingen av norsk programvare, og
virker for de amerikanske produsentenes monopolisering også av det
norske marked.

Som talsmenn for valgfrihet for forbrukerne, og som produsenter og
distributører av datateknologi, står vi sammen mot den foreslåtte
åndverkloven.

Vårt felles standpunkt er klarest uttrykt av vår kollega Gisle
Hannemyr i den vedlagte teksten, som også er å finne på:

http://folk.uio.no/gisle/essay/aavl.pdf
http://folk.uio.no/gisle/essay/aavl.html

Disse dokumentene kommer i tillegg til de standpunktene hver enkelt av
oss gir uttrykk for.

Siste versjon av denne listen med signaturer er tilgjengelig på:

http://www.nuug.no/dokumenter/drm-protest-2005.txt

Vennlig hilsen,
-- 
Petter Reinholdtsen
Leder i NUUG